tirsdag den 7. juni 2011

Om øresten...

Jeg fik lige lyst til at smide endnu et billede op af øresten fra fisk. Denne gang i tilnærmelsesvis close up. Vi finder forholdsvis mange af dem i jorden fra Gl. Strand. Jeg samler dem i en seperat pose og har efterhånden en nydelig samling.
På nettet har jeg fundet følgende om øresten fra fisk:

"Fisk har også en høresans. Ligesom hos pattedyrene sidder hørelsen i det indre øre - i det organ, der kaldes labyrinten. Labyrinten sidder godt beskyttet inde i kraniet. Inde i labyrinten er der 3 hulrum, som er beklædt med små sansehår. I hvert hulrum ligger der en lille øresten, som hviler på sansehårene. Ørestenene er lavet af kalk og danner vækstringe, efterhånden som fisken vokser. Man kan bestemme en fisks alder ved at tælle vækstringene i ørestenen.
De to af ørestenene reagerer på lydbølger, idet vibrationerne fra lydbølger registreres af sansehårene. Fiskens ører er bedst til at opfatte dybe toner. Lyde bevæger sig hurtigt og nemt gennem vand, så fisk kan høre lyde på meget stor afstand. Den tredje øresten i labyrinten hjælper fisken med at holde balancen. Den virker som et ligevægtsorgan og hjælper fisken til at finde ud af, hvad der er op og ned" (www.verdens-dyr.dk)

Ja, et eller andet skal man jo gå op i. Jeg har så valgt øresten fra fisk. Hvorfor? Tja, de skiller sig ud, rummer en del information og så er de pæne. Min kollega fortalte om en bekendt, der havde lavet sig et par øreringe af øresten. Hun var vist zoologistuderende eller noget i den dur. Jeg synes faktisk, at det er en god idé. Nørdet, men god.

1 kommentar:

  1. Interessant indlæg. Øresten fra fisk er særligt interessant, fordi de er større end hos mange andre dyr og så er lettere tilgængelige (som du vist har fundet ud af)

    SvarSlet